Viies

Seekord valin ühe uue meedia komponendi ja püüan analüüsida, kuidas ta oma valdkonda on mõjutanud. Uue meedia nähtuseid on tegelikult nii läbipõimunud, et kohati tundub suhteliselt subjektiivne neid lahterdada. Mina püüaksin natuke vaadelda veebifoorumite osa kommunikatsioonikanalina.

Veebifoorum sobib hästi selliseks kommunikatsioonikanaliks, mis ei vaja erilist täpsust ja lubab ka anonüümset suhtlemist. Viimane muidugi võib inimeste emotsioonid valla lasta, mille järel võib kvaliteetsema sisu leidmina kaunis keeruline. Veebifoorum on ka suhteliselt passiivne kanal, seepärast peab veebifoorumi omanik ise osalema aktiivselt veebifoorumi elushoidmises. Siin meenub miski Elioni veebifoorum, mida püüti juhtida väga jäigalt, esines isegi tsensuuri teemad kohta, mis foorumi omanikule ei meeldinud. Sellistele veebifoorumitele võib ennustada kiiret väljasuremist, sest osalejad leiavad muu koha, kus nad saavad arutada neid huvitavaid teemasid.

Teema ongi see, mis veebifoorumis inimesi aktiivsena hoiab ja mille järgi nad endale huvitavaid foorumied otsivad ja leiavad. Veebifoorumis on oluline leida just Sind huvitav info kiiresti üles, selleks aitab kataloogisüsteem, KKK ja otsingumootor, mis on ka iseseisvalt uue meedia nähtused.

KKK - Korduma kippuvad küsimused on hea võimalus kiiresti kaardistada ja koondada olulisemad aspektid aktiivse tagasiside alusel. Väga detailsed spetsifikatsioonid ja kasutajajuhedid võivad selleks liiga mahukaks osutuda ja kasutaja ei leia sealt endale vajalikku infot.

Mõnes foorumis olem kohanud ka reaalaja suhtlusvahendeid nagu jututuba, aga kuna foorum katab suure osa suhtluskanali vajadustest juba ära, siis jututoad ei ole sellistel puhkudel eriti aktiivsed. Veebifoorum on siiski passiivne suhtluskanal, kus inimene paneb mingi arvamuse kirje ja ei oota kohe sellele vastust.

Ise kasutan veebifoorumeid mingi mulle vähetuntud probleemide lahendamisel, näiteks autoga seonduvad probleemid. Sellisel juhul alustan Google-ga, et leida sobivaid kohti. Veebifoorumid on selleks head kanalid, sest inimesed arutavad mingit teemat laiemalt, mis aitab asjast paremini aru saada, kui mingis tootja spetsifikatsioonis.

Näiteks otsides "ford focus ülilamp" leiab mitmed arutelud sel teemal :

http://fin.auto24.ee/foorum/foorum.php?tid=96935
http://www.auto24.ee/foorum/foorum.php?tid=118503

auto24.ee veebifoorum ongi väga popp veebifoorum Eestis, ilmselt seepärast, et sama auto omamine on vägagi hea vahend mingi kogukonna tekkimiseks. Aga ma julgen arvata, et enamus foorumeid ei hakka kunagi tööle, põhjuseid on palju ja ei hakka neid siin analüüsima. Küll võib märgata, et uue meedia nähtused peavad olema "nähtavad", võib-olla just seepärast ongi mõistlik leida ühele nähtusele selle nähtavust toetavaid muid vorme.

Kokkuvõtteks arvan, et erinevaid uue meedia nähtuseid saab (aga ei pea) vägagi edukalt omavahel siduda. Kõik oleneb muidugi eesmärgist ja võimalikest teedest nende saavutamiseni. 

Comments

Popular posts from this blog

Kaksteist - Kuidas saada häkkeriks ja mida sellest arvata.

Kuues - Ühiskond võrgustumas

Üksteist - IT juhid Eestis